Dag Argentinië Hallo Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Dag Argentinië Hallo Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Dag Argentinië Hallo Chili

Blijf op de hoogte en volg Rola

17 Oktober 2016 | Argentinië, Salta

11 oktober: Het belooft weer een warme dag te worden. Van Alex en Rijkje kregen we een koelbox en een goede routebeschrijving mee naar Tilcara. Dwars door het nevelwoud. Een prachtige route. Na de check in bij Posada de Luz bezochten we het indianendorp Humahuaca. Een schaduwrijke parkeerplaats blijk achteraf een dure . Er zat nl. een prent op de voorruit. 's-Avonds in een gezellig restaurantje gegeten.

12 oktober: Vandaag op de terugrit naar San Lorenzo de Salinas Grandes bezocht. Een behoorlijke rit door het Andes gebergte. Prachtige kleurrijke bergen omringden ons.
In het toeristische plaatsje Purmamarca gebruikten we de lunch. Purmamarca is bekend om zijn 7 kleuren berg waar je een wandeling (1 uur) omheen kan maken.
We vervolgden onze weg en kwamen rond half 6 aan bij Alex en Rijkje in San Lorenzo.
Even tijd om te relaxen. 's- Avonds om 20.00 uur was het tijd om de auto in te leveren in Salta.
Aansluitend gegeten in de stad en met een taxi retour voor de nacht.

13 oktober: Vroeg uit de veren. 6.00 uur werden we opgehaald door de taxi die ons naar de busterminal bracht voor de busreis naar San Pedro. De busreis duurt normaliter 10 uur. Bij de grenspost van Chili wordt zeer streng gecontroleerd. Je mag geen plantaardig of dierlijk voedsel meenemen over de grens. We hadden 8 uur de tijd om alles op te eten wat we hadden meegenomen en dat lukte. Aangekomen bij de Chileense moesten we eerst de bus uit langs het Argentijns loket voor een stempel in ons paspoort, daarna het Chileense loket ook daar een stempel. Terug in de bus (bloedheet) was het wachten . Onze koffers stonden naast de bus om te worden gescand. We kregen wel direct onze lunch en wat bleek? Er zat en heerlijke boterham met kaas in. Is dit geen dierlijk product? Toevallig hadden we gezien dat de lunchpakketten in Argentinie in de bus werden gezet. Afijn, na een half uur kregen we te horen dat de stroom uitgevallen was en daardoor konden de koffers niet worden gescand. Wachten dus. Alleen voor het gebruik van het toilet mocht je uit de bus. 2 uur later was er eindelijk weer stroom en nadat onze koffers waren gescand konden we onze reis vervolgen. Om half acht kwamen we in ons hotel aan. Gebroken en doorgezweten. Gelukkig konden we in het hotel ons diner nuttigen, want we hadden echt geen puf meer om op zoek te gaan naar een leuk restaurantje.
Daarna zochten we direct ons mandje op want de volgende morgenvroeg om 6.30 uur staat een excursie gepland.

14 oktober:
Om 6.30 uur werden we opgehaald voor een excursie naar Salar de Atacama , Lagunes, Toconao. Prachtige excursie naar de lagunes op de hoogvlakte met uitzicht op de vulkaan Licancabur en de zoutvlakte van Salar de Atacama.
Om 14.00 uur waren we terug om even bij te komen want om 16.00 uur werden we opgehaald voor een excursie naar Valle de la Lune. Prachtige wandeling door de maanvallei. Stevig klimmen door rul zand en op een hoogte van 3900 meter valt dat niet mee. Maar we werden beloond met een adembenemend uitzicht. Daarna reden we verder omhoog voor de (natuurlijk ook hier) de mooiste zonsondergang. Omdat het diner gisteren goed smaakte ook voor vandaag gereserveerd. Ook nu direct na het diner ons mandje in want morgen ERG vroeg op.

15 oktober:
Half 4 ging de wekker (hoezo vakantie?). Om. 4.30 uur werden we opgehaald voor een excursie naar de Tatio geisers. Bij aankomst kregen we ons ontbijtje. Het was op dat moment -8 graden. We hadden onze kleding erop aangepast dus het mocht de pret niet drukken. Daarna een wandeling door het geothermale veld Tatio. Prachtig mooi. Op de terugtocht Lama's, ezels, vicunas en flamingo's gezien.
Half 12 terug in het hotel, nog even in het dorp geld pinnen en onze overgebleven Argentijnse peso's ook maar ingewisseld.
Even rust voor onze volgende excursie van 16.00 uur naar de Laguna Cejar. Waarin je kunt drijven vanwege een bijzonder hoog zoutgehalte. Zwemkleding namen we niet mee. We willen de volgende dag niet op pad met natte kleding. Heerlijk gewandeld en een leuk gesprek gevoerd met een echtpaar uit Australië. Aansluite b d genoten we van een cocktail en de zonsondergang.