Van Iguique naar Paaseiland via Santiago - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu Van Iguique naar Paaseiland via Santiago - Reisverslag uit Hanga Roa, Chili van Rola Berkhout - WaarBenJij.nu

Van Iguique naar Paaseiland via Santiago

Door: Rola

Blijf op de hoogte en volg Rola

22 Oktober 2016 | Chili, Hanga Roa

18 oktober: aanvulling
Vandaag dan 240km offroad naar Putre.
Na een eenvoudig ontbijt vertrokken we rond 9.00 uur vanuit Colchane richting Putre. Een rit van 240 km geheel offroad dwars door 3 natuurgebieden heen. Na het passeren van Salar de Surire hadden we wel veel last van vrachtverkeer waardoor het nogal stoffig werd. Maar de route is prachtig. Onderweg moesten we wel enkele riviertjes doorsteken maar met een 4x4 was dit geen probleem, wel spannend. Ook zagen we veel lama's, alpaca's en vicunas.
Om 15.30 uur kwamen we aan bij het hotel in Putre. Na de check in liepen we nog even het dorpje in. ( Niet lang want vanwege de hoogte liepen we te hijgen als een paard).Het dorpje was groter en had iets meer te bieden dan Colchane. Alhoewel er in het dorpje wat restaurants waren besloten we toch om in het hotel ons diner te gebruiken. Verder de middag en avond gebruikt om bij te komen van de rit. Ook wilde we onze nog volle jerrycans met diesel even in de tank gooien. Het kosten veel moeite om de laadklep open te krijgen. Extra mankracht van het hotel vroegen we om hulp want ons lukte het niet. Eindelijk na veel gesjor kwam de laadklep los en konden we onze tank vullen. Na het diner vertelde de hotel eigenaar dat de weg naar Arica opgebroken is en dat op toerbeurt het verkeer wordt doorgelaten. Vanuit Putre zou dit om 14.30 zijn. En vanuit Arica zou het nog 2 uur rijden zijn naar Iguique. (was dat maar waar).We hadden dus nog volop gelegenheid om de omgeving te verkennen. Ons werden wat tips aangereikt.

19 oktober:
Na een eenvoudig ontbijt besloten we toch om de omgeving te verkennen en reden we richting Bolivia om het Chungara lake te bezoeken. Een prachtig meer met twee vulkanen op de achtergrond. Verder Las Cvevas bezocht waar Viszcacha's (soort konijnen met lange staart) te zien zijn.
Daarna gingen we richting Arica, waar we een uur te vroeg aankwamen bij de wegopbreking. Na een uur konden we onze weg vervolgen. Alhoewel we een 4WD hebben werd ons door Jack (Tipica reizen) aangeraden niet binnendoor te gaan omdat de weg te slecht en onveilig is.
Na Arica namen we zoals geadviseerd de Pan American Highway naar Iquique. Een prachtige weg door een eindeloze zandvlakte. Op deze route reden we soms op grote hoogten. Nieuwsgierig als we zijn had ik al eerder een offline app hoogtemeter geinstalleerd. Deze heeft op diverse plaatsen onderweg 4500 tot max 4673m gemeten. Tijdens deze rit kwamen we nogmaals 2 wegopbrekingen tegen. Bert voelde zich niet lekker, of dit met de enorme hoogten te maken had weten we niet. Al met al kwamen we 's avonds om 21.00 uur in het hotel in Iquique aan. Beiden oververmoeid en Bert nam direct een run richting toilet. Gelukkig weer terug in het luxe Holiday In hotel zodat we bij konden komen van deze lange rit.

20 oktober:
Vandaag richting Aeropuerto voor onze vlucht naar Paaseiland via Santiago.
Er was even wat verwarring waar de luchthaven van Iguique lag. Ten noorden of ten zuiden van de stad. Onze Tomtom gaf het noorden aan maar in het hotel zeiden ze dat we alsmaar richting het zuiden moesten rijden. We besloten het advies van het hotel op te volgen en dat klopte.
Na het inleveren van de auto checkten we in voor onze vlucht naar Santiago. De vlucht naar Paaseiland liet jammer genoeg nog wel enkele uren op zich wachten. Maar met af en toe een kopje thee ( ja, zelfs voor Bert) en winkeltjes kijken brachten we de tijd door. Wachten waren we inmiddels wel gewend. Middennacht kwamen we aan op Hanga Roa, Paaseiland. Wachten op de koffers duurde even. Op de loopband verschenen buiten de koffers veel huishoudelijke apparaten, gereedschap en gevulde dozen. Blijkbaar niet verkrijgbaar op het eiland. We werden opgewacht door Paul Pownall, eigenaar van hotel Tekarera Inn. Als welkom ontvingen we beiden een bloemenkrans, een welkomstraditie op Paaseiland.
Aangekomen in het hotel namen we nog een kopje thee met bananencake en gingen direct naar bed. Morgen hebben we een rondrit met Paul als gids. Hij heeft ook meegeholpen met het restaureren van de Moa's en kan ons hier veel over vertellen.